Acaba de publicar-se el número 22 de la Revista Conspiratio sota el títol “Salvar el abismo. La mística en nuestro tiempo”, compilat per Elías González Gómez: https://www.conspiratio.mx/. El número inclou una àmplia gamma de textos que reflexionen sobre el paper de la mística en el món contemporani, i més específicament en relació amb l’horror i la violència que es viu a Mèxic, Gaza i altres tants cossos, territoris i històries.
La pregunta que serveix de guia als textos reunits en aquest número, tal com apareix a l’editorial, té a veure amb “aquesta tenebror que és com una mena de ‘nit fosca’ de l’ànima social i col·lectiva, una nit que ens porta a viure en la pura i fosca esperança teologal…”. I és que, a través d’una rica diversitat de perspectives i veus, la sensació comuna és la de la fe trastocada, trencada i esquerdada pel sofriment, però ferma en l’escolta a l’altre, tant diví com humà, i fins i tot animal i vegetal.
“Ríos al norte del futuro. Dossier”, la part temàtica del número, reuneix els textos del teòleg dominic Carlos Mendoza-Álvarez sobre la mística en la crisi civilitzatòria; del poeta i activista Javier Sicilia sobre l’horror contemporani i l’obscuritat mística; del filòsof Elías González Gómez sobre la noció de mística de la impotència divina; una traducció del comentari al Parenostre de Simone Weil feta per Diego I. Rosales, així com un comentari seu sobre el mateix text; l’absorbent exposició de Laura Lienlaf sobre la mística que ha testificat en l’acompanyament a familiars que busquen els seus desapareguts a Mèxic; una reflexió d’Urapiti Paloma Castillo Moctezuma sobre la necessitat de l’espiritualitat en temps de velocitat i hipertecnologització; els ponts entre mística i utopia que fa la filòsofa Silvana Rabinovich actualitzant l’ensenyament de Gog i Magog; i la proposta de Luis Xavier López-Fajeat sobre la dimensió política del quietisme.
El número es constitueix, a més, per altres seccions com “Celosías”, que inclou quatre poemes de Gregorio Nacianceno, Ana Velarde, Andrés Ramírez i Gabriel Bernal Granados. “De vuelta a Ítaca” reuneix una miscel·lània variada i rica, amb assaigs literaris, anàlisis polítiques i línies molt personals de Mauricio Ortiz, Camila Joselevich, Carlos Tornel, Diana del Ángel, Manuel Ruelas, Jorge González de León, Cecilia Jaime González i Antonio Nájera Irigoyen.
Les tres últimes seccions són “Bioluminiscencias”, amb dos vídeos d’entrevistes, la primera mantinguda entre Javier Sicilia i Elías González Gómez amb Alexander Zatyrka, SJ, i la segona, una conversa entre Michael Chase i Luis Xavier López-Fajeat. “Arenas errantes”, amb les columnes de Francisco Prieto, Patricia Gutiérrez-Otero, Patricio Ramos Catalá i Francisco Garza. I “Tipos móviles”, l’última, amb ressenyes de llibres o pel·lícules presentades per Jacques Coste, Luis Manuel Gómez, Alba Rodríguez i Pedro Porraz.
Impossible comentar a fons cada text i cada secció d’aquesta revista electrònica que més aviat sembla una pàgina web en si mateixa, plena d’espais per explorar, amb materials variats amb els quals es pot interactuar. En el seu conjunt, aquest número inquieta i interpel·la, s’atreveix a submergir-se en l’abisme per intentar salvar-lo. El seu acostament a la mística és innovador i propositiu, de rigor i clarament experiencial. Per als interessats en la intersecció entre la mística i la política, així com en les aproximacions contemporànies al fenomen místic, aquesta és una valuosa aportació d’actualitat a tenir en compte.
Elías González
Filòsof i escriptor
Juny / Agost de 2025