Fe, cultura i societat des de 1974

Papa Lleó XIV a Catalunya: ¿I les dones?

12 d'agost de 2026
Lleó XIV a Montjuïc | © José Luis Gómez Galarzo
Lleó XIV a Montjuïc | © José Luis Gómez Galarzo

L’exitosa visita de Lleó XIV a Espanya ha confirmat la popularitat d’un papa que no ha defugit qüestions com la immigració, la guerra, els feminicidis, els abusos, l’explotació laboral, l’avortament, l’eutanàsia o la polarització política. Ho ha fet amb missatges humanistes, pacifistes, de concòrdia i progrés, rellançant una doctrina social que alguns sectors de l’Església encara desvirtuen. Això l’ha convertit en un referent moral en un món convuls i mancat de lideratges inspiradors. El papa ha demostrat ser al costat dels més vulnerables: persones amb discapacitat, sense llar, en situació de pobresa, reclusos i migrants.

Tanmateix, fent d’advocat del diable, i més enllà de les crítiques legítimes de col·lectius laics, víctimes d’abusos i grups de dones, he trobat a faltar més presència femenina als actes papals. Les dones no han format part del seguici, ni tan sols com a escortes; tampoc han tingut un paper rellevant més enllà d’algunes lectures. Les religioses han quedat relegades a les grades, com unes fidels més, o en el millor dels casos impartint la comunió. Hauria estat positiu veure abadesses, priores i altres referents femenins compartint protagonisme institucional amb els bisbes. Calen més referents espirituals femenins. M’agradaria que l’Església avancés decididament cap a la incorporació de les dones al sacerdoci, començant pel diaconat, i que flexibilitzés la seva posició sobre l’avortament, escoltant i respectant la veu de les dones, que són les que han de decidir. Tampoc no he entès per què el papa només es va reunir amb una de les associacions de víctimes d’abusos: totes mereixen ser escoltades.

D’altra banda, ha estat decebedor veure autoritats que es vanten de ser catòliques i defensen postulats excloents i poc cristians competir per la fotografia amb Lleó XIV, que va rebre els aplaudiments unànimes al Congrés, on, poques hores després, tornava la gresca maleducada amb noves baralles partidistes allunyades del bé comú.

Tot i reconèixer la complexitat d’organitzar el viatge d’un cap d’Estat, crec que un protocol excessivament rígid, una seguretat sobredimensionada i la manca d’espais per a la improvisació amb els fidels són aspectes millorables.

Paco Niebla

Periodista. Llicenciat en Ciències de la Informació per la UAB i Màster en Polítiques Públiques de Seguretat per la UOC. Ha treballat a Ràdio Mollet, RNE-Ràdio 4, al diari El País i a l’agència EFE, on va ser cap de la secció de Societat i un dels creadors del servei de notícies en català. Entre 2007 y 2011 fou cap de premsa de la Conselleria d’Interior de la Generalitat de Catalunya.

Comparteix

Contingut relacionat

Opinió

Darrer número

Foc Nou 524 - Juny / Setembre de 2026

Foc Nou 524

Juny / Setembre de 2026

Hemeroteca

Pòdcast

Capítol 14: Martirià Brugada: les ‘vacances’ d’un rector a la Costa Brava

Després de la visita del Papa Lleó XIV, entrem en un mes de juliol marcat per les temperatures extremes i.

Capítol 13: Preparant la visita del papa Lleó XIV a Catalunya, amb Francesc Romeu

El papa Lleó XIV visitarà Catalunya els dies 9 i 10 de juny de 2026 en el marc d’un viatge.

Capítol 12: L’aplicació de la sinodalitat al bisbat de Tortosa, amb Maria Palau

Poques setmanes abans de morir, el papa Francesc va aprovar, des de l’hospital Gemelli de Roma, l’inici de la fase.