La irrupció de màquines capaces d’acumular ingents quantitats de dades està qüestionant la manera d’entendre el que hem d’ensenyar. Vivim al centre de la polèmica permanent sobre el desenvolupament, les conseqüències i tot tipus d’impacte que la intel·ligència artificial (IA) està tenint sobre les nostres vides. El que primer hem de pensar és que en […]
Tags : Pepe Menéndez
En alguna ocasió he sentit dir al pedagog i dibuixant italià Francesco Tonucci que la verdadera revolució educativa és aprendre a mirar amb els ulls dels infants, escoltar amb les seves oïdes i sentir amb el seu cor. Són paraules que recorden les mateixes paraules de Jesús, apel·lant als éssers humans a ser com nens. […]
Els resultats de les proves de l’informe PISA, promogut per l’OCDE (Organització per a la cooperació i el desenvolupament, per les seves sigles en castellà), han estat dolents a Catalunya. Són prou coneguts, encara que també hem vist com es poden interpretar sota el prisma interessar per portar l’aigua al molí propi. M’agradaria ressaltar alguns […]
Les apel·lacions a les maneres d’entendre les relacions entre professors i alumnes en temps passat no poden excusar el que va ser injustificable. L’escola té encarregada per llei la custòdia dels menors. Al llarg de la història sempre ha estat així, encara que el concepte de custòdia no es pot desvincular de la visió cultural […]
Més enllà de la cruesa d’algunes accions, la cultura relacional d’infants i adolescents és una mostra dels valors socials imperants. La voluntat de fer front al desafiament educatiu que suposa l’assetjament a l’escola, el bullying, és relativament recent a la cultura escolar. A les tensions habituals que provoca el creixement tant físic com psicològic se […]